Tijd is de meest waardevolle munt in je leven. Jij en jij alleen bepaalt hoe die munt zal worden besteed. Zorg ervoor dat je het niet voor je laat besteden door andere mensen.1)

Carl Sandburg (1878 – 1967)
Citaten.net

Met enige regelmaat worden maatschappelijke problemen verheven tot taak voor het onderwijs; of het nu het kleuter-, voortgezet- of hoger onderwijs is, maatschappelijke groeperingen en politici weten het onderwijs altijd te vinden. Daar moet meer geleerd worden, daar moet meer tijd besteed worden aan…

Het betreft altijd tijd van anderen: niet de politicus of de actievoerder gaat de schoolbanken in, maar de leerling die in de schoolbanken zit, krijgt een extra opdracht.

Wat zich voordoet is dat de ene persoon de tijd van de ander invult. Immers, het kostbaarste, het niet-vervangbare, is de tijd van leven die een persoon heeft. Een dag die voorbij is, komt nooit immers meer terug. Een dag waarover een ander de invulling bepaalt heeft, is daarmee een dag die afgenomen, gestolen, is.

Het dwingt mij, als docent wiskunde, om leerlingen steeds weer duidelijk te maken waarom zij, bijvoorbeeld, zo nodig de stelling van Pythagoras moeten leren. Voor de vmbo leerling die later hoveniers wordt is dat helder en eenvoudig. Waarom andere inhouden hiervoor moesten wijken, is daarentegen vaak nauwelijks uit te leggen.

Wanneer de argumentatie niet helder of niet maatschappelijk breed gedragen is, past de voorvechters van nieuw onderwijs niets anders dan bescheidenheid. De toekomst is niet van hen, maar van onze leerlingen.


1) Deze blogpost is de tekst die ik voor de Bildungkalender 2017 geschreven heb.