In mijn werk voor de klas, wiskunde geven aan de onderbouw, zijn er drie technieken die voor mij het verschil gemaakt hebben. Technieken, want het zijn geen trucjes waar je talent voor nodig hebt, het zijn technieken die iedereen kan leren. Op willekeurige volgorde: Cold Call, Voordoen, samen doen, zelf doen en het werken met de documentcamera. En dan schrijft één van de invloedrijke auteurs op wiskundedidactiek-gebied, Craig Barton een boekje over Cold Call. Dat kan ik niet laten liggen.
Cold Call/Bliksembeurt
Cold Call is wat mij betreft geïntroduceerd door Doug Lemov in “Teach like a champion”. In de tweede editie van Teach, schrijft Lemov, en dat heb ik hem ook horen vertellen op een seminar bij de introductie van de Nederlandse vertaling, dat de technieken die hij in Teach opgeschreven heeft, voortkomen uit lesobservaties. Lemov heeft de statistieken over de scholen aan de Oostkust van de USA er bij gepakt en gezocht naar de scholen die de beste resultaten behaalden. En binnen die scholen naar de docenten met de beste resultaten. En daar is hij in de klas gaan zitten en gaan kijken wat deze docenten doen. En daar kwam een techniek uit die door Lemov Cold Call is genoemd. En wanneer iets een naam heeft, kan je er over leren, kan je het bediscussiëren en kan je het aanpassen.
In de eerste Nederlandse editie van Teach, krijgt Cold Call iets meer dan 11 pagina’s. In de Teach 3.0 in het Engels krijgt het al meer dan 18 pagina’s. Nu zitten daar uitgeschreven voorbeelden bij en Lemov kan nog wel eens bloemig schrijven, dus wellicht zou het netto-uitlekgewicht wat compacter kunnen. Maar wat er in de afgelopn jaren bediscussieerd is, is in de laatste editie meegenomen. Er is dus blijkbaar veel over te schrijven. Bij mijn bespreking van Teach 3.0 heb ik de grote lijn van die 18 pagina’s proberen weer te geven. Het is dan ook dapper dat Barton probeert één en ander samen te nemen en te bundelen.
In de vertaling van de eerste editie van Teach (die met 49 technieken) is Cold Call vertaald naar Bliksembeurt. Wellicht een iets vriendelijkere omschrijving. Ik hou het hier bij Cold Call.
Bestelling
De bestelling gaat bij Barton zelf, of via Amazon. Want het wordt op basis van printing-on-demand geleverd door Amazon. Mijn lokale boekhandel kon het niet bestellen. Wat krijg je dan: een boekje van 80 pagina’s met veel wit, iets groter dan pocketformaat. Barton ziet het als een werkboek, met veel ruimte voor aantekeningen, uitwerkingen etc.
Inhoud
Na een korte introductie en een dito gebruiksaanwijzing volgen er 21 tips. In wat een serie “The Tips for teachers Guide To” als serie-titel heeft, niet raar, maar om een één of andere reden hou ik niet van tips. Wel van aanwijzingen die volgen uit een wat grotere aanpak, een theorie of zelfs een visie.
Het boek start met de aanwijzing dat je leerlingen moet vertellen dat je Cold Call gaat gebruiken en hoe leerlingen zich hierbij dienen op te stellen. Daarna benoemt hij de ideale plek voor de docent in de klas en de techniek van het stellen van vragen. Vervolgens de eisen die je aan het antwoord stelt, hoe je daar als docent mee om kan gaan. Hij sluit af met een paar extra aanwijzingen voor de docent (ik noem hier opzettelijk niet alle titels van de secties, anders hoef je het boekje niet meer te kopen, en Barton heeft er wel zijn uren in geïnvesteerd.)
Wat jammer is, is dat er twee secties negatief geformuleerd zijn, bv: Cold Call mag geen straf zijn. Lemov benoemt dit, met argumentatie, Hou Cold Call positief.
Reflectie
Wanneer ik het boek van Barton naast de bespreking van Lemov in Teach 3.0 houd, vallen een paar verschillen op:
Lemov geeft een veel uitgebreidere en doordachte rationale voor het gebruik van Cold Call. Hij past het in, in zijn opvatting over onderwijs. Barton zegt dat het er voor zorgt dat iedereen mee doet, Lemov werkt dit uit naar leerling-participatie in de les, doelgroepen en minderheden (mijn parafrasering). Daarnaast heeft Lemov met zijn 63 technieken Cold Call verder uiteengelegd. Zo bespreekt Barton het laten vallen van stiltes als onderdeel van Cold Call. Lemov doet dat ook, maar heeft eerder een complete techniek aan de kracht van stilte geweid. Analoog over het belang van het antwoorden in volledige zinnen. Barton neemt dus technieken van Lemov samen in Cold Call. Dat is jammer, omdat hiermee de inhoud van het begrip Cold Call een andere, bredere inhoud krijgt die afwijkt van die van Lemov.
Mag je van een werkboek een (uitgebreide) onderbouwing verwachten? Zo benoemt Barton dat Cold Call geen straf mag zijn, maar waarom niet, wordt in het midden gelaten. In het begin, bij de uitleg aan de klas wordt het wel benoemd: elke mening is belangrijk, elke leerling komt om te leren, dus iedereen moet aan de beurt komen en als je het niet weet gaan we samen op zoek naar het antwoord. Met een tip, een techniek, met geringe onderbouwing, ontstaat het risico op “lethal mutation”. Wanneer je als docent ook de achtergrond van een tip, techniek kent, kan je ook beoordelen of jouw aanpassing nog past binnen de gedachte. Dus ja, ook van een werkboek, verwacht ik voldoende onderbouwing.
De aanpak van de Doorloopjes-serie spreekt mij dan meer aan. In Doorloopjes 2 wordt Cold Call ook besproken. Twee pagina’s met als titel “Willekeurig bevragen”. Meer niet. Dat is dan meer een startpunt voor een (intercollegiale) trainingssessie dan een handleiding.
Conclusie
En dat is wellicht mijn eerste conclusie bij het boek van Barton: alles staat er in, wellicht zelfs iets teveel, maar het is zo beknopt dat niet altijd de bedoelde reikwijte verloren gaat.
Tweede conclusie is, is dat het in opzet, een boek voor een beginner lijkt te zijn, terwijl het stellen van vragen, in de klas, ontzettend ingewikkeld is. De aanpak, de vormgeving zette mij op het verkeerde been. Het is meer de management-samenvatting dan de beginners-gids van Cold Call.
De definitieve gids voor Cold Call, is het boek niet. En dat was wel mijn verwachting. Maar die moet dus bijgesteld.
Literatuur
Barton, C. (2025). The Tips for Teachers guide to Cold Call. Amazon.nl.
Lemov, D. (2010). Teach like a champion : 49 techniques that put students on the path to college (N. Atkins, Ed.). Jossey-Bass.
Lemov, D. (2012). Teach like a champion: 49 technieken om leerlingen te laten excelleren. (R. Jacobs, L. Ligtendag, & P. Maat, de, Red.; M. Bijnsdorp & L. Schaap, Vert.). CED-groep.
Lemov, D. (2021). Teach like a Champion 3.0: 63 techniques that put students on the path to college. (3de dr.). Jossey-Bass.
Lemov, D. (2022). Teach like a champion 3.0. 63 technieken waarmee je je leerlingen laat excelleren (R. Jacobs, S. Smit, C. van Doornen, M. Palmbergen, D. van der Meer, & L. Niemantsverdriet, Red.; A. Roelofsz & D. van Steekelenburg, Vert.; 1e druk 2e oplage). CED-groep.
Sherrington, T., & Caviglioli, O. (2022). Doorloopjes 2: Coachen op didactiek in 5 stappen. (J. Tishauser, Vert) Phronese.
Geef een reactie