Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het bespreken van het boek “Teach like a Champion 2.0” van Doug Lemov. Hierbij gebruik ik de Amerikaanse editie. Mei 2016 is de vertaling van het Amerikaanse boek beschikbaar gekomen. Goede aanleiding om de besproken technieken nogmaals tegen het licht te houden.
De eerste techniek is “Reject Self-report“. In de vertaling is dit “Schaf zelfevaluatie (Ja/Nee-vragen) af”, dat had wat mooier gemogen. In tekst en voorbeelden volgt de Nederlandse editie de Amerikaanse redelijk nauw.
Het herlezen van de Amerikaanse editie en het vergelijken met de vertaling maakte mij duidelijk dat deze techniek wat oppervlakkig uitgewerkt is. Zowel in de originele versie als in de Nederlandse vertaling. De techniek vertelt je wat je niet moet doen. Wat je wel moet doen is maar met een enkel voorbeeld aangegeven.
Inspiratie voor wat wel te doen, komt meer van de toelichting dan van de voorbeelden. In de toelichting gaat het om:
- Een leerling weet vaak (nog) niet wat hij wel en niet weet. Zorg voor opdrachten waarmee leerlingen dit kunnen checken.
- Bouw tijd voor reflectie in.
- In een groep vertellen dat je iets niet snapt, dat gebeurt niet zo vaak.
- Mensen in een groep zullen vaker “ja” zeggen op een ja/nee vraag, dan nee. Vooral niet wanneer ze dat “nee” daarna moeten toelichten.
Ik heb dit vertaald naar:
- Vraag of een stukje van de uitleg anders of nog een keer moet. “Ik kan dit op drie manieren uitleggen, iemand belangstelling voor de tweede manier?”.
- Vraag of jij, als docent, helder geweest bent.
- Vertel hoeveel tijd je nog hebt voor verdere uitleg. “Ik heb gerekend op 20 minuten uitleg, we zijn pas halverwege, dus, mocht je vragen hebben, dan hebben we daar alle tijd voor.”
- “Als dit helder was, dan kunnen we nu deze vraag beantwoorden, even denktijd en dan ga ik eens wat mensen vragen”. Deze aanpak vraagt dat in de voorbereiding van de les die vragen uitgezocht zijn.
Grote lijn is dus: de les is er voor de vragen, er is alle tijd voor en als jij iets niet snapt, dan is dat een gezamenlijk probleem dat we gaan oplossen. En dat kan klassikaal, maar evengoed in een groepje of individueel.
De komende tijd dus zelf op jacht naar vragen, zinnen en invullingen van deze belangrijke techniek. Kan goed in een “Leerkracht”-sessie.
Vorige afleveringen:
- Reject Self – Report
- Targeted Questioning
- Standarize the Format
- Tracking, not watching
- Show me!
- Affirmative Checking
Het boek Teach Like a Champion 2.0 is verkrijgbaar in het het Engels en het Nederlands.
Verantwoording
Het schrijven van deze blogpagina’s over Teach like a champion leidde tot een uitnodiging voor de conferentie ter ere van de Nederlandse vertaling. Doug Lemov was hierbij aanwezig. Bij de conferentie ontving ik een exemplaar van de Nederlandse vertaling. Ik heb genoten van de gastvrijheid en de conferentie en dank de CED-groep hiervoor. De bespreking van beide boeken gaat en ging zonder medeweten of inbreng van de CED-groep. De link naar de webwinkel van CED-groep zie ik als service naar de lezer, aangezien het niet verkrijgbaar is bij Bol.com.
1 Pingback